Jedeme „feldou“ do Číny a zpátky. Čtyři blázni ve škodovce míří přes velehory do Asie

obrazek

Jedeme „feldou“ do Číny a zpátky. Čtyři blázni ve škodovce míří přes velehory do Asie

2 polorozpadlá auta stará 20 let, 4 vysokoškoláci a 24 zemí Evropy a Asie. To vše během 60 dlouhých dní a náročných 20 000 km cest. Tak zní ve zkratce náš plán na letošní léto. Rozhodli jsme se totiž, že změníme své životy a zažijeme pořádné dobrodružství.

Šílený nápad na cestu do Číny nosím v hlavě už víc než 2 roky. Vše začalo na kolejích při učení na zkoušky. No dobře, přiznám se, místo učení jsem raději sledoval speciály motoristického seriálu Top Gear. Vždy mě lákalo udělat koninu podobnou těm z onoho pořadu. Po roce přemýšlení konečně došlo na realizaci.

Proč Felicie? Bylo to moje první auto – dostal jsem ho už v 18 letech. Nic lepšího mě nemohlo potkat. Felicií se celkem vyrobilo přes milión kusů a neznám moc lidí, kteří by jej neřídili. Navíc je jejich konstrukce natolik jednoduchá, že jsme jej schopni opravit sami i my, kluci z paneláku. A co víc, skoro nic nás to nestálo. Jednu „feldu“ jsme dostali zadarmo, druhou za 2 tisíce.

Plán cesty feldou do Číny.
Zdroj: Archiv Jana Suastiky

Sehnat tým bláznů nebylo jednoduché

Reálné obrysy dostala výprava v březnu 2015. Nejdřív bylo třeba dát dohromady tu správnou skupinu lidí. Následovalo shánění aut a dílny, kde je na cestu do Číny pořádně připravíme. Také jsme museli detailně naplánovat konkrétní trasu a zajistit vše nezbytné. Pochopitelně nic nešlo tak jednoduše, jak to vypadalo tenkrát při sledování speciálů Top Gear. Překvapivě nejhorší bylo sehnat lidi.

Původně nás mělo jet 6 v trojici aut – jedna klasická felda, jeden kombík a jeden pick-up. Vše bylo krásně vymyšlené. Bohužel, z původní posádky nás zbyla jen půlka. Ještě před dvěma měsíci jsme byli jen 3, ale naštěstí se povedlo sehnat posledního člena výpravy a jedeme ve čtyřech lidech. Z vozů zůstala klasická felda a kombík. Již máme zajištěná víza, právnickou osobu pro partnery, nyní zajišťujeme sponzory a celé dny pracujeme na autech, aby opravdu dokázala vydržet cestu, kterou máme v plánu.

Na hranice Číny a zpět odstartujeme v červenci

Naše cesta odstartuje slavnostním odjezdem 2. července z Kdyně v Plzeňském kraji. Odtud budeme pokračovat směrem na Slovensko. Kompletní trasa vypadá takto:  

Česká republika > Slovensko > Maďarsko > Slovinsko > Chorvatsko > Bosnu a Hercegovinu > Černou Horu > Albánii > Makedonii > Řecko > Turecko > Gruzii > Rusko > Kazachstán > Uzbekistán > Tádžikistán > Kyrgystán > Kazachstán > Rusko > Estonsko > Lotyšsko > Litvu > Polsko > Německo > Česká republika

Proč to všechno? Během dlouhé cesty chceme poznávat místní kulturu, památky, přírodu, různorodé jídlo, alkohol, zábavu a především místní obyvatele. Na území Tádžikistánu budeme zdolávat legendární Pamir Highway, cestu která se klikatí úpatím Himálaje ve výškách kolem 4500 m. A v těchto místech se dostaneme k naší vysněné Číně. Bohužel, do ní se autem nedostaneme. Čínská vláda by po nás chtěla šílených 5 000 USD za vjezd jednoho vozidla na území Číny. Vypadá to, že se selfíčkem na hranici si budeme muset vystačit.

Lidé jsou úžasní a pomáhají nám už i na crowdfundingu

Každá sranda něco stojí. Jen víza nás přišla na ¼ předpokládaných výdajů. Dalším zdrojem financí jsou partneři, kteří nás sponzorují buď finančně, nebo poskytují různé dary potřebné na cestu. Pro tyto účely jsme si zřídili právnickou osobu ve formě spolku zapsaného u Krajského soudu v Plzni. Dále máme aktivní crowdfundingovou kampaň na portálu HitHit.com, kde se snažíme vybrat částku 50 000 Kč, která nám pomůže cestu uskutečnit.

Pro zajímavost – tolik stojí nejlevnější dvoutýdenní zájezdy do Číny s cestovními kancelářemi bez všech vedlejších výdajů. A bez veškeré zábavy a možnosti poznat po cestě stovky zajímavých lidí z více než dvou desítek zemí.

Zatím jsme vyšplhali na auta. Po cestě budeme muset zdolat i čtyřtisícové vrcholy předhůří Himálaje.
Zdroj: Archiv Jana Suastiky

Naši výpravu podporuje několik známých osobností, ale především ji zaštítil sám rektor ČVUT pan profesor Konvalinka, čehož si moc vážíme.

Exkluzivní reportáž z cesty na Cestovinky.cz!

O naší výpravě se již mluví, ale především se ji snažíme prezentovat na sociálních sítích a na webu. Během cesty budeme pořizovat video z několika kamer a po návratu vytvoříme cestovatelský miniseriál. Především budeme vydávat necenzurovaný deník exluzivně zde na Cestovinkách! Jde nám o autentičnost, takže se můžete těšit na nevšední momenty, které vám cestovka zprostředkovat nedokáže.

Rádi bychom také po návratu zrealizovali sérii přednášek, kde chceme lidem ukázat, že když mají sen, nemusí se bát udělat něco bláznivého.

Autor: Jan Suastika

Profilový obrázek: 
Sua - Feldou do Číny

Diskuse

Cestujete rádi? Pak jste na správné adrese! Právě tady najdete výběr těch nejlepších článků, videí a fotek s cestovatelskou tématikou. Magazín o cestování nejen pro dobrodruhy.