Přejít k hlavnímu obsahu

Nejlepší turistické trasy v okolí Pece pod Sněžkou. Tudy se musíte projít!

Naše nejvyšší pohoří nabízí spoustu nádherných míst a krásných tras, kde si vychutnáte jedinečnost Krkonoš v české kotlině. Připravili jsme pro vás sedm tras, které byste si neměli nechat ujít, když se ocitnete v Peci pod Sněžkou a okolí.

Máme pro vás kratší úseky, ze kterých můžete při své návštěvě Krkonoš poskládat pěknou túru. Tak se nechte inspirovat.

Obřím dolem na Obří sedlo

Ze všech cest, kterými se dá pěšky dostat na Sněžku, je takhle snad tou nejschůdnější a nejpříjemnější. Z centra Pece se vydáte k lanovce a od ní pak po modré Obřím dolem. Zhruba po 30 minutách cesty malebným údolím po asfaltce s nenáročným sklonem (až na počáteční kopeček) dojdete ke kapličce. Tady se můžete dozvědět o katastrofě, která se tu odehrála v roce 1897. A pak začne stoupání.

Průměrný turista dojde za hodinku, možná o něco déle, na Obří sedlo, přičemž se pokochá pohledem do Obřího dolu, z nějž přichází, připomene si důl Kovárna a v teplejších dnech se osvěží u potoka. Od dřevěné lávky, která přes něj vede, se můžete uklidňovat tím, že to nejtěžší už máte za sebou. Pokud si chcete vychutnat výhled do všech světových stran ze Sněžky, čeká vás ještě 20-30 minut výstupu po naší straně, nebo o něco delší výstup po straně polské.

Tuto cestu nevybíráme náhodou. V roce 2013 totiž Obří důl opanoval žebříček 7 divů Krkonoš.

Z Obřího sedla na Výrovku

Nádherná cesta, kterou musí projít snad každý Čech aspoň jednou v životě. Z Obřího sedla se vydejte cestou po modré směrem k Luční boudě. Projdete se tu po chodníčcích Úpskou rašelinou a dýchne na vás pravá krkonošská atmosféra. Na vyhlášené Luční boudě si pak můžete dát něco dobrého k jídlu a vyrazit dál – nahoru k Památníku obětem hor, kde se přehoupnete přes hřeben a sejdete k Výrovce, přičemž se náležitě pokocháte výhledem vlevo na Pec.

Cesta z Obřího sedla na Luční boudu je snad i turistická povinnost.

Z Dvorské boudy k Černému potoku

Pokud budete pobývat v Peci, určitě se někdy dostanete na Rozcestí. Jakmile se tady občerstvíte ve vyhlášeném bufetu, vydejte se po červené k Dvorské boudě a od ní se dejte po zelené – po louce do lesa. Čeká vás asi 1,5 kilometru příjemné lesní cestičky, pozvolna z kopce. Když je čas borůvek, máte tady jedinečnou šanci se jich přejíst, jak zákon káže.

Po 1,5 kilometru stanete na asfaltce, po které se často prohánějí cyklisté, tak pozor. Místo vás ale uhrane něčím úplně jiným, a to výhledem do poněkud placaté dáli směrem do českého vnitrozemí.

Po silničce se vydáte vlevo po zelené, dojdete k pěkně umístěnému sezení, které vyzývá k pokochání se, a po 2,5 kilometrech dojdete na rozcestí zvané Černý potok. Odtud se můžete vydat směrem do Pece, do Černého Dolu nebo do Vrchlabí.

Z Černé hory do Pece

Tohle je tak krásná oddychovka, že si ji užije každý. Trasa je oblíbená i mezi rodinami s dětmi. Stačí se z Pece dopravit do Janských Lázní (například autobusem), tady nasednout na lanovku, nechat se vyvézt na Černou horu a z vršku se vydat po červené značce kolem Černohorské rašeliny (na kterou se můžete zajít podívat, je to blízko). Přes Kolínskou a Pražskou boudu se pak dostanete na Lučiny.

Tady doporučujeme projít kolem Husovy boudy, odkud se vám naskytne božský výhled na celý pecký lyžařský areál i na Sněžku vpovzdálí. Tato panoramata už z hlavy jen tak nedostanete. Od Husovky sejděte po modré značce po asfaltce a kousek lesem do Pece, pod sjezdovku Javor. Potom už je to do centra jen kousek.

Od Husovy boudy je nádherný pohled do údolí, na stráních se v zimě prohánějí lyžaři.

Z Václaváku přes Valšovky do Velké Úpy

Ne, nezbláznili jsme se. V Krkonoších skutečně najdete Václavák – jmenuje se tak rozcestí nedaleko Černohorské rašeliny na cestě z Černé hory do Pece, o které jsme se už zmínili. Z Pece se sem mimochodem dá dojít například po žluté přes Javorku a Vebrovy Boudy.

Z Václaváku vede krásný dřevěný chodník až k samotné rašelině, vy se ale odpojte a jděte po žluté směrem na Vlašské boudy, zvané taky Valšovky. Cestou si nenechte ujít pohled z Hubertovy vyhlídky, je to pecka!

Na Valšovky se dostanete asi po 3 kilometrech a to místo hned poznáte – otevře se před vámi údolí a atmosféru doladí pár chaloupek na stráních i malá, jen několik let stará kaplička, ve které si můžete zapálit svíčku a rozezvučit zvon. Nedaleko je i posezení ve stínu stromů, který uvítáte hlavně v horkých letních dnech. Až se pokocháte, pokračujte po žluté směrem do Velké Úpy.

V kapličce na Vlašských boudách si můžete zapálit svíčku a rozezvučet zvon.
Zdroj: Petra Malá

Pokud nechcete lézt náročnou lesní cestou přímo do Velké Úpy, jděte pořád po asfaltce a na rozcestí se držte vlevo, po vrstevnici, abyste nesešli do Vavřincova dolu, to byste si pořádně zašli. Když všechno půjde podle plánu, dojdete k Javořímu mlýnu. Odtud je to do Pece asi půlhodinka chůze.

Z Růžové hory přes Velkou Úpu do Pece

Pro ty méně zdatné je tu taky trasa z Růžové hory do Pece. Dá se několikrát zkrátit, je to stále z kopce nebo po rovině. Stačí vyjet z Pece lanovkou na mezistanici na Růžové hoře a odtud se dát po asfaltce dolů po žluté značce směrem na Růžohorky. U této chaty byste vyšli, kdybyste chtěli jít celou túru pěšky. Z Pece jsou to sem 3 vydatné kilometry pěkného stoupáčku.

Z Růžohorek, odkud je mimochodem pěkný výhled na pecký lyžařský areál a na Černou horu i na blízké okolí Sněžky, pokračujete po žluté směrem na Portášky. Cestou dojdete na rozcestí, kterým si můžete celou trasu zkrátit. Další možností zkrácení je sjet z Portášek lanovkou dolů do Velké Úpy nebo jít po sjezdovce pod lanovkou, až narazíte na asfaltku (po ní pak vpravo).

Pokud se ale chcete pořádně projít, jděte z Portášek na Janovy Boudy a z nich buď po vrstevnici přímo do Pece (na nenápadném rozcestí při vstupu do lesa vpravo), nebo sejděte prudký kopec dolů do Velké Úpy (vlevo). Tady si užijete pohled do údolí, v němž se rozkládá Velká Úpa, a vážně to stojí za to. Z Úpy se dáte po modré k Javořímu mlýnu a do Pece po tzv. staré cestě, která je taky sama o sobě pěkná a hlavně nemusíte jít po chodníku přímo u silnice.

Z Pece do Pece Zeleným dolem

Plánujete do Pece dojet v půlce dne? Tak ho neprolenošte, to by byla škoda. Jděte se projít aspoň po okolí a nevynechte cestu Zeleným dolem. Do něj se dá dojít z Velké pláně po asfaltce vedoucí přímo do lesa, po červené turistické značce. Dojděte přes Chaloupky až na rozcestí, kde za mostem vede podél potoka lesní cesta.

Tou se vydejte zpátky směrem k Peci, sama vás dovede. Při troše štěstí tu potkáte jen pár lidí a užijete si klid u bublajícího potoka, v lese a zeleni, až dojdete k hlavní silnici v Peci u parkoviště, které patří k lyžařskému areálu. Do centra pokračujte po silnici směrem vlevo.

Máte v tomhle koutku Krkonoš svou oblíbenou trasu? Příště se spolu podíváme třeba do okolí Špindlerova Mlýna.

Použité zdroje: mapy.cz, Petra Malá

Místo

50° 41' 43.62", 15° 44' 20.76"
Rubrika:
Aktivity:

Sport

Autor:
Petra Malá

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Nejlepší turistické trasy v okolí Pece pod Sněžkou. Tudy se musíte projít!