Cestování > Země > > > Sedm divů Česka: Karlův most – namísto vajíček se do jeho základů přidávalo víno a ovládl ho ďábel
Karlův most v Praze
Zdroj: bigstock.com

Sedm divů Česka: Karlův most – namísto vajíček se do jeho základů přidávalo víno a ovládl ho ďábel

Hlasovali jste v anketě iDNES o sedm divů České republiky? Kandidátů, kteří toužili obsadit první příčky, bylo nespočet. Do skutečného finále se ale mohli probojovat jen ti nejlepší. Ať už jste v anketu zaznamenali, či nikoli, pravděpodobně vás nepřekvapí, že první místo obsadil Karlův most – celkem pro něj hlasovalo 106 601 čtenářů. Co jste o téhle legendami opředené stavbě (ne)věděli?

Zpátky do minulosti

Karlův most je nejstarším dochovaným mostem v Praze a druhým nejstarším v České republice. Prvenství mu o několik málo let vyfoukl kamenný most v Písku. Ani to mu ale neubírá na jeho kráse a majestátnosti. Pravděpodobně taky nenajdete frekventovanější místo staré Prahy, než právě tento český unikát.

Na místě dnešního Karlova mostu stál kdysi most Juditin, který musel být stržen v roce 1342 při jarním tání ledů. Základní kámen Karlova mostu pak byl položen v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. Pokud bychom chtěli být ještě o něco konkrétnější, pak doplníme, že most se údajně začal stavět přesně 9. července v 5 hodin 31. minut. A to hned ze dvou důvodů: Jednak se s tímto datem kryje číselná posloupnost 1-3-5-7-9-7-5-3-1, a jednak v tento den mělo dojít k příznivé astrologické konstelaci, a to konjunkci Slunce a Saturna.

Stavba mostu započala v roce 1357. Most se stavěl dlouhých 45 let.
Zdroj: Pixabay.com

Ostatně také další stavby jsou s mostem astrologicky propojené. Jde například o Pražský hrad a katedrálu svatého Víta. Pokud se budete po Praze potulovat v době letního Slunovratu, všimněte si, že při při pohledu ze Staroměstské mostecké věže zapadá Slunce za svatovítskou katedrálou.

Ale zpět k základnímu kameni. Někteří historici a astronomové tvrdí, že datum a čas položení základního kamene Karlova mostu je velmi sporné a nedůvěryhodné. A to proto, že ve 14. století tehdejší astrologové a astronomové nedokázali měřit čas přesně na minuty, ale pouze na hodiny. Kde je pravda? Kdo ví…

Peníze vládnou světu. Anebo mostu?

Možná si ani nedokážete představit, jak nákladné vybudování tohoto mostu bylo. Někteří historici odhadují, že jeho cena se pohybuje někde u hranice 1,5 miliardy korun, což je obrovská suma. Ale zpátky k jeho výstavbě. Říká se, že české království muselo vydat tak velkou finanční částku, že dokonce musely být pořádány sbírky v kostelech. To proto, aby bylo možné most dostavit. Nikdo se tak zřejmě nedivil tomu, že za přechod či přejezd bylo místním účtování mýtné. To bylo v roce 1816 zrušeno.

Ovšem ani příroda nebyla ke stavbě zrovna dvakrát přívětivá. Most několikrát zasáhly obří povodně. Třeba v roce 1890 to odnesly tři oblouky (z šestnácti), které byly úplně zbořeny. Na jejich opravu tehdy padlo 334 411 zlatých. A to nebylo ani zdaleka všechno.

Jedna z legend říká, že do základů mostu byla použita vajíčka, jiná, že ho ovládl ďábel.
Zdroj: Pixabay.com

Zabezpečení starých pilířů včetně základů přišlo na dalších 110 000 zlatých. Generální oprava mostu pak proběhla v letech 1965–1978 a stála více než 50 milionů korun. Další opravy Karlova mostu započaly v roce 2006, kdy byly do betonových sarkofágů ukotveny první dva pilíře mostu (osmý a devátý).

Jistě jste si také všimli, že Karlův most lemují sochy. Ty se zde začínaly objevovat postupně zhruba od 17. století. V současné době je zde umístěno na tři desítky soch. Abychom byli úplně přesní – jde o jejich kopie. Pískovcové originály jsou uloženy hlavně v Lapidáriu na pražském Výstavišti a v sálu Gorlice na Vyšehradě. Vede tudy také historická královská cesta (trasa, po které projížděli nastávající čeští králové ke korunovaci). Nudit vás další historií anebo teorií o nejslavnější památce Česka nebudeme, raději se přesuneme k legendám a zajímavostem, které se k mostu vážou.

Nesmrtelné legendy

Asi nejrozšířenější legendou, která se ke Karlovu mostu váže, je ta, která tvrdí, že do jeho základů byly použity celá syrová vejce. Bylo to snad pro to, aby u sebe jednotlivé kameny lépe držely? V roce 2008 byl proveden laboratorní rozbor použité malty na mostě, který měl ukázat její skutečné složení.

Podle tehdejšího výzkumu bylo opravdu prokázáno, že vejce jsou součástí malty. To však o dva roky vyvrátili vědci z Vysoké školy chemicko-technologické, podle kterých vejce při stavbě použita nebyla. Z rozboru se však ukázala další neméně zajímavá skutečnost. Malta tehdy byla zalévána vínem a mlékem.

Protože byla stavba mostu nesmírně nákladná, dříve bylo za jeho přechod či přejezd vybíráno mýtné.
Zdroj: bigstock.com

Jiná a méně prozaická legenda říká, že po vraždě svatého Václava bylo jeho tělo převáženo přes řeku. Koně ale podle pověsti nechtěli přes rozbouřenou řeku přejít, lidé se proto modlili o zásah k zesnulému knížeti. Voda se jako zázrakem uklidnila a koně s klidem přešli. V tom místě, kde se zastavili, nechali pak místní vztyčit dřevěný sloup s obrázkem svatého Václava. Zajímavostí také je, že právě na tomhle místě by měl ležet základní kámen mostu.

Další legenda vznikla poté, co dal z mostu král Václav IV. shodit Jana Nepomuckého. Podle legendy byl tento čin potrestán zásahem vyšší síly. Zanedlouho totiž došlo ke zřícení jednoho mostního oblouku. Od té doby nebylo možné most opravovat, neboť všechny nové stavební práce do rána opět spadly. Legenda dále praví, že se proto jeden ze stavitelů rozhodl spolčit s ďáblem. Jako odměnu pekelníkovi slíbil duši první bytosti, která na most vstoupí. Stavitel ale nechtěl nikomu ublížit, proto na most poslal kohouta. Ďábel ale jeho lest prokoukl, a vylákal na most stavitelovu těhotnou ženu. Ženu zachránil až náhodný kolemjdoucí, a od té doby prý bylo možné Karlův most opět opravovat.

Místo

Praha
Česká republika
50° 5' 11.0544" N, 14° 24' 44.316" E

Aktivita: Poznání

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Diskuse

Cestujete rádi? Pak jste na správné adrese! Právě tady najdete výběr těch nejlepších článků, videí a fotek s cestovatelskou tématikou. Magazín o cestování nejen pro dobrodruhy.