Letecké společnosti budou platit. Právo na odškodné za opožděný let mají i zaměstnavatelé cestujících, rozhodl evropský soud

Mladá modrooká žena frustrovaná ze zpoždění letu

Letecké společnosti budou platit. Právo na odškodné za opožděný let mají i zaměstnavatelé cestujících, rozhodl evropský soud

Letadlo mělo zpoždění a manžel ji kvůli tomu opustil. S touto vymyšlenou větou to asi trochu přeháním, nicméně nedodržené časy příletů mohou určité komplikace skutečně způsobit. Proto Soudní dvůr EU letos vydal průlomové rozhodnutí.

Soud EU skrze průlomovou kauzu rozhodl, že letečtí dopravci jsou zodpovědní i za škody, které zpoždění letu způsobí nejen cestujícím, ale i jejich šéfům, jde-li o služební cestu.

Litevská zvláštní vyšetřovací služba a přepravce Air Baltic Corporation AS se přeli o náklady vzniklé zpožděním letů a obrátili se při tom na evropský soud. Ten zkoumal především použitelnost významné mezinárodní úmluvy známé jako Montrealská úmluva. V souladu s ní ní je dopravce odpovědný za škody způsobené zpožděním letů.

Ve sporu Air Baltic Corporation AS se Zvláštní vyšetřovací službou Litevské republiky šlo o to, že zaměstnanci úřady cestovali s Air Baltic z Vilnijusu přes Rigu a Moskvu do Baku. Do Ázerbajdžánu ovšem oproti plánu doletěli o 14 hodin později. Podle litevských zákonů jim zaměstnavatel byl povinen vyplatit cestovní výdaje a státní příspěvky na sociální pojištění.

Nápis DELAYED, tedy ZPOŽDĚNO, na tabuli příletů nikoho nepotěší.

Za zdržení vodu, peníze i nocleh

Navýšení oproti plánované částce úřad vymáhal na Air Baltic, která s placením nesouhlasila. Případ se tedy dostal před Soudní dvůr Evropské unie, která vydala precedentní rozsudek a jasný signál, že se právo na odškodné vztahuje nejen na cestující, ale i na jejich zaměstnavatele.

To je horká novinka a další rána pro přepravní společnosti, které dostávají v posledních letech rány v podobě vyplácení odškodnění za opožděné lety samotným cestujícím. Při skluzu dvou hodin už musejí zajistit občerstvení, o hodinu později už čekajícím vzniká nárok na finanční kompenzaci, začíná se na 250 eurech u letů do 1500 km. Při cestách do vzdálených zemí nad 3500 km vzniká cestujícímu při zpoždění nárok na kompenzaci ve výši až 600 EUR. Při jednodenním zpoždění už přepravce musí zajistit nocleh.

Ovšem pozor, kompenzace se týkají jen okolností ovlivnitelných leteckou společností (např. odstraňování technických závad), problémy s počasím nebo stávkami mezi ně nepatří.

Autor: Kateřina Petříčková

Profilový obrázek: 
Informace od Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Diskuse

Cestujete rádi? Pak jste na správné adrese! Právě tady najdete výběr těch nejlepších článků, videí a fotek s cestovatelskou tématikou. Magazín o cestování nejen pro dobrodruhy.