Kouřová sprcha ženy kmene Himba

Voda je pro ně vzácná, sprchu neznají. Přesto ženy kmene Himba oslňují krásou, která fascinuje svět. Jak pečují o svoje dokonalá těla?
Kmen Himba, známý také jako OvaHimba, obývá odlehlá území v severozápadní Namibii (oblast Kunene, někdy zvaná Kaokoland) a částečně také Jižní Angolu. Jsou to polokočovní pastevci, jejichž život se točí kolem dobytka, který jim poskytuje mléko, maso i prestiž.
Mají vlastní jazyk OtjiHimba a jejich společenský řád zohledňuje bilaterální rodové vztahy, což znamená, že každý jedinec patří zároveň k rodu otce i matky.
Společenský život kmene je pevně spjatý s tradicemi a rituály, které se dědí po generace. A právě ženy jsou nositelkami nejvýraznějších kulturních symbolů. Jejich názor je navíc rozhodující pro péči o domácnost, dobytek, ale také pro estetickou reprezentaci kmene.
Oholené, obnažené, ponížené! Ponižující zkoušce panenství na placatém kameni přihlíží celá vesnice
O ženách kmene Himba se hovoří jako o nejkrásnějších ženách světa. Ale také v souvislosti s něčím, co je pro západní společnost pravděpodobně zcela nepochopitelné. Lidé kmene Himba žijí v krajině, kde je voda nesmírně vzácná. Používat ji na mytí by bylo považováno za plýtvání.
Namísto toho tak ženy praktikují tzv. kouřovou sprchu, jejíž princip je následující: nad roztaveným uhlím se zapálí aromatické byliny (např. větve myrhovníku) a kouřem se očistí celé tělo i vlasy. Pro očistu intimních partií žena poklekne nad mísu se žhavým popelem a přikrývkou, čímž údajně z těla odstraní bakterie a pach. Kouřová procedura prý otevírá póry, pomáhá odstranit nečistoty a zároveň působí antisepticky.
Zajímavost: Některé zdroje uvádějí, že ženy z kmene Himba se myjí vodou pouze jednou v životě, a to v den svatby.
Po kouřové očistě si ženy na tělo nanášejí červenou pastu zvanou otjize. Tvoří ji směs máslového tuku a červené hlinky, někdy obohacená o aromatické pryskyřice. Ženy ji aplikují na pokožku i vlasy, čímž získávají charakteristický červenooranžový vzhled.
Otjize má mnoho funkcí. Chrání pokožku před spalujícím sluncem, omezuje odpařování vlhkosti, odpuzuje hmyz a díky svým složkám působí antisepticky. Navíc se postupně odlupuje společně se zrohovatělou vrstvou kůže, což přispívá k přirozené očistě.
Vnímána je však především jako symbol krásy a identity. Žena, která by se nenatírala otjize, by byla považována za neupravenou a nečistou. Na vlasy ženy někdy používají také šedý popel, který nahrazuje šampón a umožňuje šetrné čištění bez vody.
Amputací článků prstů prý papuánské ženy uklidní duši zemřelého
Červená barva má pro kmen Himba hluboký význam, protože symbolizuje spojení se zemí a životní energií. Účes i úprava těla prozrazují věk, rodinný stav i postavení ženy. Vlasy se zaplétají do složitých copánků potažených pastou otjize, které se zdobí kůží, korálky nebo mušlemi. Po svatbě ženy nosí ozdobnou čelenku z ovčí kůže zvanou erembe, jež symbolizuje jejich důstojnost.
Šperky z mědi, mosazi či korálů doplňují vzhled a zároveň vyjadřují bohatství a společenské postavení. Krása tedy u kmene Himba není jen otázkou estetiky, ale i identity a vztahu k vlastní komunitě.
Gambijci rozdávají za peníze víc než úsměv. Evropanky o tom vědí své
Dnes čelí Himba tlaku moderního světa. Turismus i kontakt s městskou civilizací přinášejí nové hygienické zvyklosti. Přesto většina stále zachovává tradiční metody jako klíčovou součást své identity. Klimatické změny a nedostatek vody navíc podporují jejich odolné a úsporné způsoby očisty.
Kouřová sprcha je pro kmenové ženy slavnostním rituálem, který praktikují každý den. Přesto se někteří domnívají, že takové ženy jsou špinavé a páchnou.
Předsudek o nečistotě či zápachu je ale mylný. Kouř totiž neutralizuje pachy a působí jako přírodní deodorant. Západní pohled může tuto tradici chápat jako primitivní, ale ve skutečnosti jde o propracovaný systém péče, který chrání zdraví a zároveň udržuje kulturní identitu.
Použité zdroje: