Přejít k hlavnímu obsahu

Oholené, obnažené, ponížené! Ponižující zkoušce panenství na placatém kameni přihlíží celá vesnice

V Ghaně, srdci západní Afriky, se každoročně odehrává ponižující a hluboce zakořeněný rituál Dipo. Iniciační obřad má prověřit, zda jsou dívky připraveny na dospělý život.

Obřad Dipo je jedním z nejvýznamnějších kulturních rituálů etnické skupiny Krobo, která obývá oblasti kolem měst Odumase-Krobo a Somanya. Rituál ve své podstatě mapuje přechod dívek z dětství do dospělosti a připravenost na manželství a mateřství. Přestože se rituál postupem času mírně přizpůsobil moderní době, jeho hlavní symbolika a podoba zůstávají zachovány. Co mladé dívky během iniciace čeká?

Čtrnáctileté dívenky k rituálu vybírají rodiny nebo kněžky

Iniciace se koná zpravidla na jaře, nejčastěji v měsících duben až květen. Dívky, kterým je mezi 14 až 18 lety, vybírají k obřadu vlastní rodiny nebo jakési kmenové „kněžky“.  Účast v rituálu je pro dívky velkou ctí a důležitým společenským milníkem. Jakmile je dívenka vybrána, je jí přidělena tzv. "rituální matka", která ji po celý proces duchovně i prakticky provází.

„Nešij sebou a polykej!“ Chlapci z kmene Mardudjara čelí krutému a nechutnému rituálu dospělosti

Stříhání vlasů a symbolické šperky

Obřad začíná pro dívku ostříháním vlasů dohola, což symbolizuje očištění a připravenost na nový životní cyklus. Dívky jsou poté oděny pouze do jednoduché látky, kterou jim rituální matka uváže kolem boků. Velký význam v tomto rituálu hrají šperky, respektive jejich barva a s ní související symbolika. Dívky dostanou korálkové náramky a náhrdelníky v různých barvách.  Například žlutá znamená prosperitu, bílá duchovní čistotu a modrá něžnost.

Rituál Dipo je přechodový obřad mezi dětstvím a dospělostí. Dívky symbolicky opouštějí minulost a hledí vstříc nové roli.
Zdroj:
Shutterstock

Rituální očista krví obětovaného kozla

Dívenky následně podstupují rituální koupel za zpěvu a modliteb, při níž jim kněží vylévají na nohy vodu a v některých případech i krev obětovaného kozla, aby očistili jejich tělo i duši. Poté následuje veřejná přehlídka, při níž jsou dívky představeny celé komunitě. Chůze napůl obnažených dívek má symbolizovat otevřenost, čistotu a ochotu přijmout nové role v životě.

Když ženichové „skáčou na špek“: Ve speciálních táborech jim vykrmují nevěsty a za zvracení drtí prsty

Ponižující zkouška panenství na placatém kameni

Jednou z nejkontroverznějších částí rituálu je test panenství. Každá dívka usedá rozkročmo na plochý kámen, kde musí setrvat několik nekonečných minut. Věří se, že pokud není panna, kámen se k ní „přilepí“, čímž je odhalena její nečistota. Dívky, které testem neprojdou, jsou často vystaveny veřejnému zostuzení a mohou být vyloučeny nejen z rituálu, ale i celé komunity. 

Izolace za účelem dalšího vzdělávání

Po úvodních ceremoniích následuje období izolace, během něhož jsou dívenky podrobeny intenzivnímu učení. Starší ženy z komunity je vzdělávají v praktických dovednostech, jako je například vaření, péče o domácnost, zdraví, vztahy a mateřství. Součástí je i výuka o tradičních hodnotách Krobo společnosti, námluvách a roli ženy v manželství.

Naše, nebo ničí! Ženy po první menstruaci znetvoří tetováním a dřevěným diskem vraženým do nosní chrupavky

Součástí rituálu Dipo je i učení dívky ženským dovednostem, odpovědnosti a úctě ke komunitě.
Zdroj:
Shutterstock

Sňatek musí schválit rodiny

Celý iniciační proces vrcholí slavnostním ceremoniálem, při němž dívky tančí tradiční tance, zpívají písně a jsou oblečeny do honosných šatů a zdobných korálků. Tento den je oslavou jejich nového postavení ve společnosti. Oslavě samozřejmě přihlíží i kmenoví muži, kteří mohou o danou dívku projevit zájem a učinit ji svou budoucí manželkou. To ovšem za předpokladu, že se na sňatku domluví rodiče obou stran

Ponižující, degradující a děsivé

Rituál Dipo má pro komunitu Krobo hluboký kulturní, duchovní i sociální význam. Posiluje mezilidské vazby, uchovává tradice a předává životní moudrost mladší generaci. Dívky získávají nejen nové společenské postavení, ale také pocit identity a sounáležitosti.

Moderní společností je samozřejmě rituál vnímám rozporuplně. Kritizována je nejen veřejná nahota, ale také kontroverzní zkouška panenství. Kritici považují tyto prvky za neetické a volají po reformách rituálu. 

Navzdory těmto debatám si však Dipo uchovává své místo v kultuře kmene Krobo coby jedinečný přechodový rituál, který spojuje minulost s přítomností a tradiční duchovní hodnoty s výzvami moderního světa.

Použité zdroje:

  • bradtghanaupdate.wordpress.com/2013/04/07/dipo-festival-of-the-krobo-somanya-odumasi/
  • greenviewsresidential.com/dipo-rites/
  • graphic.com.gh/news/general-news/lack-of-virgins-frustrates-dipo-rites.html
  • kanaga-at.com/en/trip/ghana-en/dipo-initiations-and-akwasidae/
 
 

Místo

7° 51' 27.182", -1° 26' 22.8346"
Rubrika:
Aktivity:

Poznání

Autor:
Vendula Flassig Vrablová

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Oholené, obnažené, ponížené! Ponižující zkoušce panenství na placatém kameni přihlíží celá vesnice