Letadlo v Egyptě

Hlavní turistická sezóna ještě ani pořádně nezačala a Češi opět řeší zpožděné nebo zrušené lety. Po komplikacích s ukrajinskou leteckou společností má problémy i ta rumunská.
Situaci ohledně cestovní kanceláře Blue Style, která několik měsíců (celkem neúspěšně) dopravovala turisty z Česka do Egypta prostřednictvím ukrajinské letecké společnosti Skyline Express, mapujeme dlouhodobě.
V minulosti jsme vás informovali nejen o tom, jak cestovka řešila uvíznutí svých klientů na pražském letišti, ale také o ukončení spolupráce s ukrajinským přepravcem, kterého od 31. 5. 2025 vystřídala rumunská společnost HelloJets.
Ta podle aktuálních informací vlastní pět strojů, jejichž průměrné stáří činí 18 let. Všechna letadla nicméně podle mluvčí cestovky odpovídají přísným evropským bezpečnostním i provozním normám.
Nechme tedy stranou stáří strojů. Pojďme se ale podívat na to, jak pět letadel před hlavní turistickou sezónou zvládá dopravovat turisty do Egypta a zpět. Jak asi tušíte, nebude to žádná hitparáda.
HelloJets měly v sobotu 31. 5. 2025 pro zmíněnou cestovku vypravit dva charterové lety z Prahy do Marsa Alam, dva do Hurghady, další dva na Djerbu a jeden do Enfidhy. Charter do Marsa Alam, odlétající v 7:00, odletěl včas. Na čas se povedlo odletět i charteru do Hurghady. Na chartery do Enfidhy a na Djerbu však dopravci už nezbyla žádná letadla.
Aerolinky tak musely jednat operativně a na Djerbu dopravily klienty Airbusem A320 (registrace YR-JUL), kterého si „vypůjčily“ od rumunského přepravce Dan Air. Zpoždění v tomhle případě činilo dvě hodiny.
Charter, který měl odletět v 12:45 z Prahy na Djerbu, nakonec obsloužil expresně vypůjčený Airbus A321 španělského dopravce Privilege Style. I v tomto případě činilo zpoždění více než dvě hodiny. Také pro ostatní lety si musela společnost vypůjčit letadla od chorvatských a dalších partnerů.
Vyrazili jsme do Egypta s ukrajinskými aerolinkami. A tohle jsou naše dojmy
Jak je z výše uvedeného patrné, aerolinky HelloJets situaci dost podcenily. A protože se hlavní sezóna nezadržitelně blíží, začínají shánět letadla, kde se dá. Aktuálně mají flotilu rozšířit například dva Boeingy 737-800, které nedávno vyřadil český dopravce Smartwings. Kromě toho flotilu rozšíří také první ze tří Airbusů A320ceo z druhé ruky. Zda to bude stačit, se ukáže za několik dnů.
"V případě zpoždění prvních letů nového dopravce HelloJets nehrála žádnou roli technická závada ani organizační pochybení. Důvodem byla mimořádně nešťastná událost v rodině klíčového člena posádky. Dopravce HelloJets zareagoval neuvěřitelně rychle a okamžitě zajistil náhradní posádku a zároveň dvě letadla, aby minimalizoval dopad na cestující a zajistil včasné odlety dalších navazujících letů.
Přestože šlo o důvod, který je lidsky plně pochopitelný, dopravce nás okamžitě požádal, abychom jejich jménem oslovili klienty dotčené zpožděním s nabídkou kompenzace v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. S tímto přístupem jsme se doposud nesetkali a velmi si ho vážíme.
Díky úzké spolupráci a mimořádnému nasazení HelloJets proběhla vyplácení kompenzací v rekordním čase, naši klienti obdrželi finanční odškodnění ještě během své dovolené. Jsme rádi za jejich lidský i profesionální přístup a věříme, že v budoucnu bude veřejná diskuse k těmto tématům reflektovat všechny souvislosti."
Použité zdroje: