Přejít k hlavnímu obsahu
Češi budou trávit dovolenou 2016 u moře

Jak bude vypadat dovolená typického českého turisty? Autem za hranice do hotelu s polopenzí

První vůz, první dovolená v Jugoslávii, první dítě... Síťový graf z filmové série o básnících naznačuje, že v dobách nedávno minulých bylo zvykem jezdit na velkou dovolenou jednou za několik let. Dnes vypadá situace jinak. To dokázal i průzkum, který se zaměřil na dovolené občanů České republiky v letošním roce.

V dubnu provedla Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA) ve spolupráci s NSM Market Research dotazníkové šetření zaměřené na dovolené v roce 2016. Jaké trendy převládnou Čechů, Moravanů a Slezanů? Přibude tuzemských pobytů a téměř polovina lidí si dopřeje více než jednu dovolenou v roce.

Potíže s bezpečností a migrační vlnou se na rekreačních plánech obyvatel České republiky nepodepsaly tak moc, jak se čekalo. I nadále na hlavní dovolenou vyjedeme za hranice (plánuje to 57 % Čechů), 66 % lidí si k tomu ještě přidá tuzemský pobyt. Mimochodem, loni co se týká zahraničí Češi nejčastěji cestovali na Slovensko.

Vydávat se na více dovolených v průběhu roku je v posledních letech trendová záležitost. Letos to podle průzkumu hodlá potvrdit 47 % turistů. Alespoň na jednu dovolenou pojede 72 % lidí. Ta hlavní by pak měla pro 44 % dotázaných trvat 7 - 10 dní, 39 % zúčastněných ovšem plánuje odjet na více než 10 dní.

Co ještě vzešlo z průzkumu:

  • Průměrné výdaje za delší dovolenou činí za poslední 3 roky 12.580 Kč. Jinak tomu nebude ani letos. Podle průzkumu více jak polovina Čechů plánuje za hlavní dovolenou utratit do 10 000 Kč. Jen pětina za ni naopak dá více než 20 000 Kč.
  • Nejčastějšími typy dovolených budou letos pobytové a poznávací. Zatímco aktivní a poznávací cestování je spíše pro mladší turisty, pobytové a lázeňské dovolené jsou oblíbené napříč věkovými skupinami. To potvrzují cestovní kanceláře, jejichž nejčastějšími klienty jsou rodiny s dětmi v segmentu pobytových zájezdů a senioři u zájezdů do lázní.
  • Na dovolenou se letos Češi dopraví nejraději automobilem (52 %). Autobusy či vlaky preferuje jen menšina, raději tak kromě vlastního automobilu volí leteckou dopravu (30 %).
  • Preference Čechů ohledně ubytování na dovolené jsou poměrně různorodé. Nejčastěji vybírají hotel či penzion s polopenzí.

Agentura NMS Market Research ve spolupráci s AČCKA uskutečnila dotazníkové šetření s celkem 506 respondenty. Průzkum byl prováděn online v termínu 5. – 7. 4. 2016. Dotazován byl reprezentativní vzorek populace z celé ČR dle pohlaví, věku (18-65 let), vzdělání, velikosti místa bydliště, okresu, kraje.

Autor:

Kateřina Petříčková

O autorovi:

Výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, kde působí od r. 2010. Zajišťuje informační servis pro členy, komunikaci s médii, pořádá kongresy, semináře a další akce, zastupuje Asociaci na národní i evropské úrovni. Je členkou pracovní komise pro destinace, incoming a udržitelnost cestovního ruchu v evropské asociaci ECTAA.

 

Další blog ke čtení:

Údolí ve Vysokých Tatrách

Borovička porazila rakii: Češi loni hodně cestovali, na Slovensko častěji než do Chorvatska

V loňském roce cestovalo za hranice o 3,5 % více českých turistů. Nejoblíbenějším cílem se stalo Slovensko, vytlačilo tak z prvního místa dlouhá léta vedoucí Chorvatsko.