Přejít k hlavnímu obsahu

Chlouba českých tunelářů: u Ejpovic se jezdí zázrakem za 5 miliard

Jsme národ, který má v tunelování (minimálně v tom stavebním) dlouhou tradici. Jak vypadá jeden z největších zázraků českého tunelaření – Ejpovický tunel? 

Poprvé se o něm se vší vážností mluvilo v roce 1992. K napojení na evropskou železniční síť bylo nutné vybudovat rychlý koridor mezi západočeským Chebem a severomoravskými Mosty u Jablunkova, tedy hlavní kolejový tah ze Slovenska do Německa. Bez moderních tunelových řešení to nešlo. 

Provádění průzkumů a studií začalo roku 2001, ovšem do země dělníci poprvé kopli až v poslední čtvrtině roku 2013. A kopali tak dlouho, až vznikla unikátní stavba, nejdelší železniční tunel České republiky.

V listopadu 2018 byl zprovozněn jeden tubus, po třech týdnech i druhý, a tak se mezi stanicemi Ejpovice a Plzeň-Doubravka konečně dalo jezdit v obou směrech najednou. A mělo se jezdit hodně rychle. Ideálně 200 km/h. Jenomže…

České „nej“ tunely
Největší tunelový komplex: Blanka, 5502 m, Praha. 
Nejdelší železniční tunel: Ejpovický, 4150 m, Plzeňský kraj. 
Nejdelší silniční tunel: Bubenečský (součást Blanky), 3091 m, Praha.  
Nejstarší dochovaný tunel: Vyšehradský, 35 m, rok zprovoznění 1904, Praha. 
Nejdelší tunelový úsek metra: mezi Rajskou zahradou a Hůrkou, 18 km, Praha. 

…jenomže se při testování zjistilo, že takovou rychlost současné parametry tunelu nedovolují. Bez potíží to jde stodvacítkou. Správa železničních a silničních cest se nyní snaží o to, aby vlaky mohly co nejdříve projet tunely rychlostí alespoň 160 km/h.

Ejpovický tunel je nejdelší železniční tunel České republiky
Takhle to vypadalo v průběhu stavby.
Zdroj:
www.bigstock.com

Nejdražší a nejdelší železniční tunel

Tunel vysoutěžený za necelé 4 miliardy korun se tak znovu prodraží. Nejprve došlo úpravě osvětlení, po cvičení hasičů se zostřilo bezpečnostní zajištění, nyní se vylepšuje průjezdnost. Náklady tedy překročily nejen očekávané 4 miliardy, ale už i 5 a stoupají směrem k 6. Jde proto nejen o nejdelší, ale i nejdražší železniční tunel na našem území.

Výsledek za to ovšem stojí. Cestu z Prahy do Plzně zkrátil o 10 minut. A fanouškům železnice a cestovatelským nadšencům tahle zajímavost nesmí chybět v deníčku. Čtyřkilometrovým tunelem totiž nejezdíme každý den.
 

 
 

Místo

49° 45' 49.2804", 13° 25' 22.7604"
Rubrika:
Aktivity:

Autor:
Jan Švestka

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Chlouba českých tunelářů: u Ejpovic se jezdí zázrakem za 5 miliard