Přejít k hlavnímu obsahu

5 tipů na výlet v Krkonoších: objevte Maly Staw nebo kouzlo Pomezek

Plánujete poznávat Krkonoše, ale nevíte, kam přesně se vydat, abyste z nich „vyždímali“ to nejhezčí a nejlepší? Máme pro vás pět tras, které se vám, doufáme, budou líbit.

Když se mluví o Krkonoších, většina lidí si vybaví Sněžku. Ta je kvůli existenci moderní lanovky z Pece i kvůli lanovce z polské strany na Kopu často přelidněná, hlavně v období prázdnin, a dokud je hezky, tak i o víkendech. Krásné výlety si ale můžete udělat i tak, abyste se neprodírali davy ostatních návštěvníků.

Z Pece Obřím dolem nahoru

Pokud budete svůj výlet začínat v Peci pod Sněžkou, nebojte se nahoru vyšlápnout. Obřím dolem vede sympatická asfaltka, která se u kapličky mění v lesní cestu a vede turisty nahoru do Obřího sedla (sedlo pod Sněžkou). Když se budete chtít Sněžce vyhnout, nemusíte na ni chodit a můžete rovnou zamířit dál.

Náš tip je jít přes Úpské rašeliniště k Luční boudě, odtud k Památníku obětem hor na Luční hoře a na Výrovku. Odsud se můžete dát rovnou z kopce dolů do Pece, nebo si túru protáhnout na Chalupu na Rozcestí a podle svých možností buď odsud k Lyžařské boudě, nebo delší cestou k Dvorské boudě a po zelené na asfaltku, která vás dovede k Černému potoku. Z tohohle rozcestí pak během chvíle dojdete k peckému lyžařskému areálu, kde můžete několika cestami sejít dolů.

Výhodou téhle trasy je, že ji můžete pořádně natáhnout, budete-li chtít. Od rozcestí Černý potok totiž můžete obejít lyžařský areál, dojít k Pražské a následně Kolínské boudě, načež se na rozcestí Pod Kolínskou boudou dáte po modré cestou dolů na okraj Velké Úpy. Z ní je to pak půlhodinka pohodové chůze do Pece.

Přes Růžovou horu Traverzem k Pomezkám

Další pěkná trasa vede z Pece pod Sněžkou přes známou chatu Růžohorky, pak přes Růžovou horu, kde je mezistanice lanovky na Sněžku, až k rozcestí Nad Růžovohorským sedlem. Odsud už nemusíte chodit nahoru na Sněžku nebo na Cestu česko-polského přátelství – stačí se dát na zelenou trasu zvanou Traverz. Po hodince chůze dojdete k chatě Jelenka a pak už scházíte směrem k Malé Úpě.

Obří důl
Jednou z možných cest do Obřího sedla a na Sněžku je cesta Obřím dolem.
Zdroj:
bigstockphoto.com

Chcete-li se dostat na Pomezní boudy na hranici s Polskem, přehoupnete se ještě přes kopeček. Z Pomezek pak vede asfaltka malebnou Horní Malou Úpou až do Dolní Malé Úpy, ke Spálenému mlýnu, Janovým boudám, do Velké Úpy a do Pece (případně můžete jít po vrstevnici po cyklostezce a nescházet dolů do Velké Úpy).

Krásnou cestu Horní Malou Úpou si můžete užít, i když třeba nepatříte mezi zdatné turisty. Nechte se na Pomezní boudy dovézt autobusem a projděte si jen lehčí část téhle trasy.

K Malemu Stawu

U Maleho Stawu je tak krásně, že jsme mu věnovali i samostatný článek. Neodpustíme si tedy ještě návrh na výlet z Pece přes Obří sedlo dolů na polskou stranu k boudě Samotnia, pod níž se Maly Staw nachází. Od něj se pak dá hezkou cestou dostat zpátky nahoru na hřeben a pak už záleží jen na vás. Nejkratší cesta vede přes Obří sedlo a Obřím dolem, kterým jsme vás vyvedli nahoru.

Ze Špindlerovky přes pramen Labe a pomník Hanče a Vrbaty

Jestli chcete vyrazit spíš ze Špindlu, nechte se vyvézt autobusem na Špindlerovu boudu. Odsud se dáte po červené značce po hřebeni přes Petrovu boudu, Dívčí a Mužské kameny, Vysoké kolo (za ním se můžete pokochat pohledem na Sněžné jámy) až na rozcestí Česká budka. Z něj pak vede cesta přes pramen Labe a mohylu Hanče a Vrbaty k Vrbatově boudě, odkud se schází na Horní Mísečky a do Špindlu.

Ze Špindlerovky přes Polední kámen

Stejný začátek má i náš poslední tip – nechte auto ve Špindlu a dojeďte autobusem na Špindlerovku. Odsud se pak dejte po Cestě česko-polského přátelství k Polednímu kameni a k rozcestí Rownia pod Sniežka. Odsud se můžete podívat i na Obří sedlo nebo na Sněžku, nebo to stočit k Luční boudě. Od ní nebo několika dalšími cestami se pak dostanete zpátky do Špindlerova Mlýna. Krásná je například cesta údolím Bílého Labe nebo kolem Kozích hřbetů.

Místo

50° 41' 43.62", 15° 44' 20.76"
Rubrika:
Aktivity:

Dobrodružství

Autor:
Petra Malá

Podívejte se na články ze stejných kategorií: