Přejít k hlavnímu obsahu

Nejnebezpečnější letiště světa: V Lukle můžou přistávat jen piloti se zvláštním výcvikem. Když rozhodnou, že se neletí, cestující čekají několik dní v Káthmándú

Letiště Tenzinga a Hillaryho, pojmenované po prvních dobyvatelích Mount Everestu, se právem řadí mezi nejnebezpečnější na světě.

Přesto tam míří tisíce dobrodruhů ročně. Právě v těchto místech totiž začíná slavný trek k základnímu táboru nejvyšší hory světa. Pokud máte aviofobii, raději už dál nečtěte!

Krátká dráha a šílený náklon

Letiště Lukla leží ve výšce zhruba 2 860 m n. m. a už samotná poloha je výzvou nejen pro piloty, ale zejména pro cestující. Přistávací dráha měří pouhých 527 metrů a její sklon je kolem 12 %. To znamená, že piloti přistávají do kopce a vzlétají z prudkého svahu dolů. Protože jinak by to zkrátka nešlo.

Na jednom konci dráhy číhá strmý horský svah, na druhém hluboké údolí. Chyba pilota? Nepřichází v úvahu. Kdo jednou zahájí přistávací manévr, musí ho dokončit. Žádné „go around“, žádné druhé pokusy, na to v Lukle zkrátka není čas ani prostor. 

Nejnebezpečnější letiště světa: dolet na Madeiru komplikuje nepředvídatelný boční vítr a krátká přistávací dráha

Vítr, mlha a hory všude kolem

Kromě krátké dráhy je tu ještě jedna proměnná. Počasí. Lukla totiž leží mezi horami, které přispívají k silným turbulencím a náhlým poryvům větru. Často během několika minut přijde hustá mlha nebo déšť, který pilotovi zcela zablokuje výhled. Proto se lety plánují téměř výhradně na ranní hodiny, kdy je obvykle počasí stabilnější.

Jenže ani ranní let není zárukou bezproblémového přistání nebo vzletu. Není výjimkou, že desítky cestujících zůstanou v Káthmándú několik dní čekat, protože piloti kvůli počasí nechtějí riskovat. A jakmile se pilot jednou rozhodne přistát, musí mít oči na stopkách. Přiblížení totiž probíhá v úzkém horském údolí, bez možnosti navigace přístroji, takže životy cestujících má plně ve svých rukou zkušený kapitán.

Z výšky je dobře patrné, proč je Lukla postrachem pilotů i cestujících.
Zdroj:
Shutterstock

Letiště Praha: Hvězda filmových klasik i zaměstnavatel opeřených pomocníků

Piloti s ocelovými nervy

Jak už jste z výše uvedeného asi pochopili, do Lukly nemůže léta jen tak někdo. Každý pilot musí mít speciální certifikaci a absolvovat sérii tréninků i přistání pod dohledem speciálně školeného instruktora. Létají sem pouze malá letadla typu STOL (například Twin Otter nebo Dornier 228), která zvládnou krátký vzlet a přistání.

Když se letadlo přiblíží k přistávací dráze, bývá to často adrenalin i pro zkušené cestovatele. Všichni v kabině ztichnou a zatají dech. A teprve když kola dosednou na ranvej a letadlo zastaví, cestující si úlevně oddechnou a začnou tleskat. Pilotovi i sami sobě. Tu nejnebezpečnější část trasy totiž mají za sebou. 

Podzemní letiště Željava bylo jedním z nejutajovanějších objektů jugoslávské armády

Historie a nehody

Letiště Lukla v Nepálu bylo vybudováno v 60. letech 20. století z iniciativy sira Edmunda Hillaryho, který chtěl zjednodušit přístup do oblasti Khumbu. Tehdy tu byla jen travnatá plocha. Samotná asfaltová dráha byla postavena až o mnoho let později.

Přestože je Lukla symbolem odvahy, připomíná i to, jak nekompromisní dokáže být příroda. Za poslední desetiletí došlo k několika vážným nehodám, které se zapsaly do dějin letectví:

  • 1. října 2008: Let Yeti Airlines s 18 lidmi na palubě havaroval při přistání. Pilot kvůli husté mlze minul osu dráhy, letadlo se zřítilo a zachytilo se o plot letiště. Nehodu přežil jediný člověk – kopilot.
  • 12. října 2010: Let Tara Air s 19 lidmi na palubě zmizel z radaru krátce po startu z Lukly. Letadlo narazilo do horského svahu, nikdo nepřežil.
  • 27. května 2017: Malé letadlo při přistání sjelo z dráhy a skončilo těsně pod svahem. Naštěstí bez obětí, ale s vážným poškozením stroje.
  • 14. dubna 2019: Při pokusu o vzlet z Lukly ztratilo letadlo kontrolu a narazilo do zaparkovaných vrtulníků. Zemřeli tři lidé včetně policisty na ploše.

Většina výše uvedených nehod měla společného jmenovatele. Náhlou změnu počasí, boční vítr a nulovou možnost úniku.

Letiště Lukla má přistávací dráhu s náklonem přibližně 12 %. Každý úspěšný přistávací manévr vyvolá úlevu i obdiv.
Zdroj:
Shutterstock

Naštvali se a vypustili lovce dronů. Dubajské letiště bojuje proti narušitelům

Odměna za odvahu

Kdo do Lukly přiletí, ten ví, že ocitnout se na jednom z nejnebezpečnějších letišť světa je sice adrenalinový a nebezpečný zážitek, rozhodně ale stojí za to. V dálce se totiž rýsují první vrcholky Himálaje, vzduch voní horským chladem a dobrodružství začíná

Z Lukly se totiž vyráží na jednu z nejslavnějších cest světa. Začíná tam trek k základnímu táboru Mount Everestu. Pro mnohé cestovatele je proto Letiště Tenzinga a Hillaryho symbolem odvahy a první krok do světa, kde se sny o horách mění ve skutečnost.

Použité zdroje: 

  • cs.wikipedia.org/wiki/Letiště_Tenzinga_a_Hillaryho
  • pelipecky.cz/letiste-lukla-nepal-nejnebezpecnejsi-na-svete
  • denik.cz/cestujeme-do-sveta/letiste-lukla-himalaje.html
  • mundo.cz/nepal/lukla
 
 

Místo

27° 41' 14.8242", 86° 43' 54.9294"
Rubrika:
Aktivity:

Dobrodružství

Autor:
Vendula Flassig Vrablová

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Nejnebezpečnější letiště světa: V Lukle můžou přistávat jen piloti se zvláštním výcvikem. Když rozhodnou, že se neletí, cestující čekají několik dní v Káthmándú