Zjistit po přistání, že rodiče zapomněli doma Kevina, je ve filmu Sám doma velký problém. Ve skutečnosti se ale na letišti může přihodit něco s dalekosáhlejšími důsledky. Stávky.
Ztěžují cestování nebo dopravu na služební cesty, ale mají také nezanedbatelný dopad na ekonomiku a pověst Evropy jako jedné z nejméně problémových destinací pro dovolenou. Situace už je pro letecké společnosti neúnosná a dopravci volají po změnách k lepšímu. Ty by měl přinést nedávný Summit generálních ředitelů k letecké mobilitě a prosperitě, který se konal na půdě Evropské komise 28. června 2016 za účasti eurokomisařky pro vnitřní trh Elżbiety Bieńkowské.
Summit pořádala asociace leteckých společností Airlines for Europe (A4E), která vznikla v lednu 2016 s cílem revolučně změnit leteckou dopravu v Evropě. A právě ty by teď měly odstartovat. Hlavně by měly být přijata závazná pravidla pro stávky akceptovatelná pro všechny strany. To by mělo pomoci snížit gigantické ztráty způsobované stávkami v letectví. Vždyť za posledních šest let se konalo celkem 167 stávek, což nějakým způsobem omezilo 475.000 leteckých spojů a přes 2 mil. cestujících. Žebříčku v počtu stávek vévodí stávková velmoc Francie, následuje Řecko, Itálie a Portugalsko. Právě tyto státy výrazně těží z cestovního ruchu, takže je ztráty silně ekonomicky zasahují.
Jaká pravidla by to měla zajistit? Mimo jiné zavedení povinnosti oznámit protestní akci s předstihem 21 dnů a vytvoření efektivní databáze pro sdílení dat mezi kontrolními systémy letišť a tím předvídání komplikací v provozu. Vyjednávací pozice asociace je velmi silná, organizace totižsdružuje pětici hlavních hráčů na poli evropské letecké dopravy: Ryanair, AirFrance/KLM, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group a easyJet. Za letošní rok její členové evidují celkem 20 stávek a víc než 3.000 zrušených letů.
Jestliže sečteme veškeré náklady, které šly v letech 2010 - 2016 na vrub všech leteckých stávek v Evropě, dostaneme úctyhodnou částku 9,5 miliardy eur. Při průměrných evropských platech by práce, jež vinou stávkových omezení stála, uživila 131.000 pracujících, tedy přibližně celý Liberec. Největší podíl na této gigantické sumě má finanční úbytek v důsledku snížení výdajů cestovního ruchu (zhruba 5,6 miliardy €), na druhém místě je snížení produktivity spojené se zpožděním a čekací dobou (3,3 miliardy €).
Dále je nutné zdůraznit i pokles tržeb leteckých společností ve výši 551 mil. € (v cenách r. 2015). Letecké společnosti proto vypracovaly seznam kroků, které mají být přijaty za účelem minimalizace těchto negativních dopadů na Evropu. Na závěr summitu se panelisté shodli, že stávky zhoršují vedle ekonomiky i reputaci Evropy jako cílové destinace turistů a obchodních cestujících. Cílem oboru by mělo být nalezení rovnováhy mezi právy všech zúčastněných stran v letecké dopravě a problematika stávek by měla být řešena na evropské úrovni.