Váha vzduchu – to zní jako nějaká pohádková čarodějnická pomůcka, že? Realita je ovšem mnohem prozaičtější. Jedná se o důležitou automobilovou součástku. K čemu ale auto potřebuje vážit vzduch? A co se stane, pokud jej zváží špatně?
Jak se dá odtušit, váha vzduchu není žádný odborný pojem, ale spíše slangový výraz. Správně by se mělo používat spíše označení měřič množství vzduchu. Proč by ale bylo potřeba v autě měřit množství vzduchu? Kvůli udušení posádky jistě ne. Vzduch potřebuje spalovací motor ke své činnosti. A právě motory jsou dnes ve vozech těmi asi nejsofistikovanějšími součástkami. Inženýři je pilují, aby pracovaly co nejprecizněji a nejúčinněji. Proto potřebujeme mimo jiné i elektroniku, která má za úkol změřit, kolik vzduchu do motoru proudí a případně tento parametr řídit.
Váhu vzduchu celkem logicky najdete v sacím potrubí vozu. Umístěn musí být za vzduchovým filtrem a naopak před škrtící klapkou. Podle funkce rozdělujeme váhy vzduchu na dva hlavní typy.
Pod zkratkou MAP hledejte anglická slova Manifold Air Pressure, tedy tlak vzduchu v (sacím) potrubí, který tato součástka snímá. Tento tlak v závislosti na zatížení motoru kolísá. MAP senzor na základě měření poskytuje informace řídící jednotce motoru. Ta následně upraví množství paliva, které proudí do spalovacích komor motoru. Výsledkem musí být co nejlepší spalování. Samotný MAP snímač má však jeden zásadní konstrukční problém. V závislosti na tlaku či teplotě nasávaného vzduchu je jeho měření nepřesné. Proto se v sání využívá kombinace dvou MAP snímačů nebo MAP a MAF snímač současně.
A co je tedy zač ten druhý - MAF senzor? Za třemi písmeny opět hledejte zkratku anglických slov, tentokrát Mass Air Flow. Přeložit je lze jako hmotnost protékajícího vzduchu. Jde tedy o čidlo měřící hmotnost vzduchu. Váha vzduchu v pravém slova smyslu. Oproti MAP senzoru má řadu výhod: jeho měření je přesnější, neovlivněné teplotou či tlakem vzduchu, reaguje rychleji na změny průtoku vzduchu sacím potrubím a v neposlední řadě průtok vzduchu omezuje jen minimálně. Nevýhodu lze zmínit jednu, ovšem zásadní: nižší odolnost.
Než se dostaneme k poruchám, je třeba alespoň v kostce zmínit, jak takový měřič hmotnosti vzduchu funguje. Obvykle se jedná o drátek nebo plošku ze speciálního piezoelektrického polovodiče, které jsou zahřívány na konstantní teplotu vyšší než 100°C, v případě plošky mnohem vyšší. Nasávaný vzduch je logicky ochlazuje. Změna teploty, a tedy i napětí na polovodiči je pak zaznamenána jako změna množství nasávaného vzduchu. Zní to jako běh na dlouhou trať, ale snímání ve skutečnosti probíhá velmi rychle.
Poruchy váhy vzduchu obvykle souvisí se špatnou funkcí vzduchového filtru. Snímač totiž poškozují především nečistoty, které správně fungující filtr nepropouští. Poškozená či nadměrně znečištěná váha vzduchu obvykle nevede k tomu, že auto zcela zastaví. Přesto si závady všimne i naprostý laik. Auto špatně startuje, motor na volnoběh drží vysoké či naopak nízké otáčky, má nerovnoměrný a kolísavý chod, často dokonce zhasíná, vykazuje vysokou spotřebu paliva a má nízký výkon. Auto více kouří a subjektivně lze pocítit i nižší výkon. Problém samozřejmě pozná i elektronika, a před řidičem se tak rozsvítí kontrolka motoru. Zda se skutečně jedná o poškozenou váhu vzduchu, pozná ale technik až v servisu pomocí diagnostiky.
S vozidlem, které se projevuje výše zmíněnými neduhy bychom samozřejmě neměli dlouho jezdit. Ono to není ani nic příjemného. Pokud máte štěstí a váha vzduchu není definitivně zničená, ale jen znečistěná, můžete se pokusit snímač vyčistit. Je však třeba být velmi opatrný. Součástku lze velmi snadno poškodit. Vyhněte se proto tvrdým nebo ostrým čistícím materiálům. Pracujte opatrně a jemně. Trpělivost růže přináší. V tomto případě tedy spíše šetří vaši peněženku.
Pokud je totiž váha vzduchu definitivně zničená, nebo ji zničíte při čištění vy, může vás čekat významný výdaj. Nová váha vzduchu totiž může vyjít na poměrně dlouhé peníze. Originální díl vám ve značkovém servisu mohou nabízet i za více než 10 tisíc korun. Významně ušetříte, pokud pořídíte díl z druhovýroby od některého prodejce náhradních dílů sami. Pár dní si na něj počkáte a musíte si být jisti, že objednáváte váhu vzduchu přesně pro váš vůz. Jako u většiny náhradních dílů totiž ani u váhy vzduchu neexistuje jednotná norma napříč automobilovým průmyslem. Odměnou pak může být dramatické ušetření nákladů. Váhu vzduchu na Octavii seženete i za méně než 1 500 korun.
Výměnu staré za novou pak zvládne i průměrně šikovný motorista. Stačí ji v motorovém prostoru najít (často bývá připojena přímo k airboxu), odpojit konektor elektroniky, odpojit váhu vzduchu od sacího potrubí na vstupu i výstupu, vyjmout poškozenou a opačným postupem namontovat nový díl. U většiny vozů budete potřebovat jenom šroubovák, kleště a trochu šikovnosti a síly. Pokud si však sami netroufáte, svěřte výměnu svému autoservisu.
Zdroje:
https://www.autodoc.cz/info/co-je-to-map-senzor-funkce-zavady-vymena
https://autoblink.cz/vaha-vzduchu-ako-funguje-a-na-co-sluzi/