Přejít k hlavnímu obsahu

Bez manželky prý Korejci zvládnou žít. Bez kimči ale ne

O nakládané kvašené zelenině jste už pravděpodobně nejednou slyšeli. Možná jste ale netušili, odkud k nám kimči přišlo a jak vlastně tenhle národní pokrm vznikl.

Pojďme společně na malou exkurzi do korejské historie a představme si pokrm, který má – zdá se – všechno! Vitamíny, minerály, jedinečnou chuť, včetně specifické „umami“, nesmírnou variabilitu použití a také různé podoby přípravy. Když k tomu připočtete všechny hvězdy za nutriční benefity, asi se nebudete divit, že jde o nejžhavější trend v současné gastronomii.

Kde se vzalo kimči?

Kimči (či také kimčchi, korejsky 김치) je korejské národní jídlo, jehož historie se začala psát pravděpodobně před 2 600 až 3 000 let. První zmínky o tomhle pokrmu totiž pocházejí z čínské poezie Ši-kjung, kde se korejskému národnímu jídlu říkalo nikoli kimči, ale „dži“ (치).

„Moderní“ historie kimči je pak stará asi 1 000 let. Tehdy šlo ale pouze o fermentovanou zeleninu, která nemá s dnešní podobou pikantního pokrmu nic moc společného. Spíš tedy nic moc.

Zajímavost: Během účasti Jižní Koreje ve vietnamské válce její vláda požádala tu americkou o pomoc. To proto, aby mohla zajistit vojákům kimchi. Jihokorejský prezident Park Chung-hee sdělil americkému prezidentovi Lyndonu B. Johnsonovi, že kimchi je životně důležité pro morálku korejských jednotek.
Historie kimči je stará až 3 000 let.
Zdroj:
Bigstockphoto

Postupem času se do kimči přidávaly taky další ingredience. Třeba takové chilli, které je dnes jednou z hlavních složek pikantního salátu, se začíná v této části Asie objevovat až na začátku 17. století. Chilli papričky se sem totiž dostaly až díky portugalským obchodníkům z daleké Ameriky.

První recepty, které se svým složením i chutí podobají dnešnímu kimči, pocházejí z 19. století. Kimči ale původně neplnilo roli chutného salátu. Fermentování zeleniny a přirozené mléčné kvašení mělo za cíl uchovat zeleninu pro zimní měsíce.

Každá rodina v Koreji má dnes svůj vlastní a zaručeně ten nejlepší recept, který se dědí z generace na generaci. O důležitosti tohoto pokrmu ostatně mluví i známé korejské přísloví, které říká, že „muž může žít bez ženy, ale nemůže žít bez kimchi“.

Jak si kimči připravit?

Na samotný salát budete potřebovat asi 1,5 kilogramu klasického zelí, 4 jarní cibulky, 2 mrkve, ředkvičky, 1 bílou ředkev, svazek čerstvého koriandru a čínské zelí. Speciální kimči pastu pak připravíte ze 2 lžic třtinového cukru, 4 stroužků česneku, asi 40 gramů oloupaného zázvoru, 4 lžic sójové omáčky tamari a 1 lžíce mletého chilli.

Zeleninu očistěte a nakrájejte na větší kusy. Do mixéru nasypejte veškeré suroviny pro přípravu chilli pasty a důkladně rozmixujte. Připravte si větší mísu, ve které smíchejte zeleninu se vzniklou pastou. Pěchujte do čisté sklenice, zatižte a nechte kvasit alespoň čtyři dny při pokojové teplotě. Následně přemístěte do lednice, kde se kvasný proces zastaví.

Věděli jste, že kimči se dostalo do vesmíru? Opravdu! Na palubě vesmírné lodi Sojuz TMA-12 měl kimči v roce 2008 první jihokorejský člověk ve vesmíru, kterým byla kosmonautka Yi So-Yeon.
V korejských restauracích se miska kimči automaticky podává ke každému jídlu zdarma.
Zdroj:
Bigstockphoto

Jak kimči chutná a proč ho zařadit do našich jídelníčků?

Chutě kimči mohou být rozličné – sladké slanější. Co je však vždy přítomné, je pronikavá kyselá chuť. Jde přece jen o fermentovaný pokrm, a tak je kyselost a pikantnost na místě.

V důsledku fermentace, tedy mléčného kvašení, vytvoří bakterie nakyslou, štiplavou až pronikavou chuť, jakou známe třeba u kysaného zelí. Výslednou pátou chuť umami pak v korejských receptech vytváří ančovičky, rybí omáčky nebo krevety.

A proč vlastně kimči zařadit do našich jídelníčků? Jde o zeleninový pokrm s vysokou koncentrací dietní vlákniny, vitamínů (především A, B12, B2), vápníku, železa a dalších minerálních látek. Jedna porce kimči denně pokryje polovinu denní potřeby vitamínu C a karotenů.

Fermentace navíc vytváří bakterie mléčného kvašení, mezi nimiž je i typický druh Lactobacillus kimchii. Tato kultura užitečných bakterií je přirozenou součástí střevní mikroflóry, kde zlepšuje trávení a pomáhá udržovat náš imunitní systém v kondici. Až 80 % z něj je totiž tvořeno ve střevech, takže si zaslouží naši péči a starostlivost.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

 
 

Místo

36° 48' 17.0856", 127° 21' 38.0765"
Rubrika:
Aktivity:

Poznání

Autor:
Vendula Flassig Vrablová

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Bez manželky prý Korejci zvládnou žít. Bez kimči ale ne