Přejít k hlavnímu obsahu

Největší letecké katastrofy: Pád letadla v roce 1985 trval přes půl hodiny a stál život 520 lidí. Přesto došlo k těžko uvěřitelnému zázraku

Psal se 12. srpen 1985 a v Japonsku byl předvečer třídenního svátku Bon, který můžeme přirovnat k našim Dušičkám. Lidé během této události uctívají duchy svých předků a většina míří na rodinná setkání.

Podobně to měli i pasažéři letu Japan Airlines 123 z Tokia do Ósaky. Ti však ani zdaleka netušili, že během následujících hodin absolvují zcela opačnou cestu – ze světa živých do říše mrtvých.

Obří letadlo Boeing 747SR bylo obsazené do posledního místa. Na palubě se nacházelo přesně 524 lidí, a to včetně 15členné posádky. Letadlo odstartovalo dle letového plánu přesně v 18.12 hod. z tokijského letiště Haneda, aby zhruba o hodinu později přistálo v Ósace.

Počasí bylo příznivé a na letu se nepředpokládaly žádné potíže. To se mělo ale za necelých 45 minut změnit. Krátce po vzletu totiž letoun narazil do masivu Takamagahara. Zahynulo 520 lidí, což dělá z nehody nejsmrtonosnější katastrofu jednoho letadla v dějinách.

Pohled do vnitřní části Boeingu 747
Za pád letadla s 524 lidmi na palubě mohla zbytečná chyba mechaniků.
Zdroj:
Shutterstock

Letadlem otřásla rána 12 minut po startu

Jakmile se Boeing 747 odpíchl od ranveje, za krátkou dobu vystoupal až na letovou hladinu 7300 metrů. Zhruba 12 minut po startu ale letadlem otřásla obří rána. V prostoru pro cestující vznikla okamžitě dekomprese, z úchytů nad hlavami automaticky vypadly kyslíkové masky a piloti i letušky věděly, že je zle.

Mezi kabinou a ocasem se roztrhla vzduchotěsná přepážka. Náhlá změna tlaku odtrhla od letadla vertikální stabilizátor, tedy část ocasní plochy, a narušila hydrauliku. Letadlo začalo létat ve vlnách, nahoru a dolu. Pasažéři začali panikařit. Zatím ale byli stále naživu a doufali v zázrak.

Kapitán předvedl úctyhodný výkon

Letu velel zkušený 49letý kapitán Masami Takahama, který společně s kolegou začal bojovat o holé životy více než pěti stovek cestujících. Výkon, který on i jeho kolegové podali při pokusu dostat letadlo do bezpečí, dodnes obdivují odborníci na celém světě. Po odtržení stabilizátoru a poničení hydrauliky se letadlo totiž stalo prakticky neovladatelné. Přesto ho piloti dokázali ve vzduchu udržet více než půlhodinu!

Přes veškerou snahu pilotů hrály všechny okolnosti proti nim. Piloti zkrátka nedokázali zabránit střetu. Po 32 minutách od chvíle, kdy se utrhnul stabilizátor, nastal konec. Po prudkém poklesu jedním křídlem letadlo zachytilo horský hřeben a poté narazilo do druhého hřebenu. Letadlo narazilo do 1 600 metrů vysoké hory Mount Osutaka a dopadlo do nepřístupného terénu. Navíc se blížila noc a pomoc byla příliš daleko.

Pohled do pilotní kabiny
Piloti na letu Japan Airlines 123 z Tokia do Ósaky předvedli neuvěřitelný výkon.
Zdroj:
Shutterstock

Záchranu pasažérů komplikovaly noc a obtížný terén

Záchranné složky nepředpokládaly, že by havárii mohl kdokoliv přežít. Se záchranou proto nespěchaly a čekaly až do rozednění. Ráno, ještě dříve, než dorazili první záchranáři, se v helikoptéře vypravil na místo šéf tokijské redakce magazínu Time. V článku později popsal hrůzné zjevení, které se mu po přistání na místo naskytlo.

„Místo havárie vypadalo podivně klidně. Strhané a zčernalé stromy, které zachytilo letadlo, stále doutnaly a všude byly malé kousky trosek. Nebyla vidět žádná těla ani žádná známka života. Letadlo se rozpadlo a jeho části i pasažéři byli vrženi do roklí. Vzduch byl naplněn zápachem hořícího letadla.“

Na záchranu čekali přeživší 14 hodin. Přesto se stal zázrak!

Záchranáři na místo dorazili až 14 hodin po dopadu letadla. Jaké však bylo jejich překvapení, když mezi troskami objevili čtyři přeživší! Kromě 26leté letušky Ochiai to byly 34letá Hiroko Yoshizaki s dcerou Mikiko (8) a Keiko Kawakami (12).

Malá Keiko ovšem byla skutečným překvapením a opravdovým zázrakem. Zatímco letuška i matka s dcerou měly zlámané kosti v celém těle a vážná zranění, Keiko, kterou našli záchranáři na jednom ze stromů, byla pouze pořezaná a měla natržených několik svalů.

Záchranáři
Záchranné složky se k letadlu dostaly po 14 hodinách!
Zdroj:
Shutterstock

O osudu cestujících bylo rozhodnuto už sedm let před katastrofou

Výsledek vyšetřování nejsmrtonosnější havárie jediného letadla v dějinách byl ovšem více než překvapivý. Jak se totiž ukázalo, chyba, která k celé katastrofě vedla, se stala již celých sedm let předtím, než let Japan Airlines 123 naboural ve skalách!

Druhého června 1978 totiž u letounu došlo k nehodě během přistání na letišti v Ósace. Boeing tehdy přistával s čumákem příliš zdviženým a ocas a zadní část trupu tak narazily do asfaltu v rychlosti 320 kilometrů v hodině. Náraz doslova roztrhal hliníkové panely na břiše letounu. Při nehodě se naštěstí nikomu nic nestalo. Vážné poškození letadla si nicméně vyžádalo zhruba měsíční opravu.

Tu provedli mechanici ze společnosti Boeing, kteří ale udělali zcela zásadní chybu. Při pracích na přepážce se objevily potíže s instalací spojovací desky, mechanici se nicméně rozhodli, že než aby nainstalovali jediný kus, jak bylo naplánováno, desku nainstalovali rozdělenou na dvě samostatné části. Ve finále tak šlo o tikající bombu, která stála životy 520 osob. Přesto si jí celých sedm let nikdo nevšiml…

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2zdroj 3

 
 

Místo

36° 59.3996", 138° 41' 16.9172"
Rubrika:
Aktivity:

Poznání

Autor:
Vendula Flassig Vrablová

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Největší letecké katastrofy: Pád letadla v roce 1985 trval přes půl hodiny a stál život 520 lidí. Přesto došlo k těžko uvěřitelnému zázraku