Rubensův dům - hlavní fotka

Génius barokního malířství Peter Paul Rubens si v roce 1610 sám navrhuje svůj domov v řecko-římském klasickém stylu, který je lehce ovoněný elegantní italskou renesancí. A výsledek? Dnes jedna z nejvnavštěvovanějších památek v druhém největším městě Belgického království.
Z ulice Wapper se na první pohled se jedná o docela nenápadnou budovu, která ale jinak krásně zapadá do pohádkové atmosféry tzv. Jeruzalému západu a Diamantového města (tak se Antverpám říká).
Stačí ale vstoupit dovnitř a ihned na vás dýchne atmosféra 17. století, která je cítit na každém kroku. Nesejde ani moc na tom, jestli se zrovna nacházíte v interiéru domu, u průčelí či u malebné obdélníkové zahrady připomínající tak trochu francouzské parky.
Píše se rok 1610 a syn protestantského advokáta Jana Rubense, malíř Peter Paul Rubens sype pomalu na stůl 7 600 guldenů (dnes 90 tisíc korun, tehdy celé jmění dobře situovaného měšťana) a rozdává je stavebníkům společně s architektonickými nákresy a plány svého nového vysněného domova. Nechal se inspirovat architektonickými studiemi a plány italských vil a paláců té doby (10 plodných let svého života strávil Rubens právě v Itálii).
Celá stavba rodinného sídla začíná vlastně rok po Rubensově svatbě s jeho první ženou Isabellou Brant. Ta v roce 1626 bohužel umírá na zhoubnou nemoc. Ale již za 4 roky malíř získává svou druhou životní múzu – prý v té době nejkrásnější dívku v celých Flandrech, Hélene Fourment. Když si 6. prosince 1630 řekli své „ano“, byl mezi nimi rozdíl plných 37 let. Novomanželka tehdy chodila po světě teprve 16 let! Za dalších 5 let Rubens zakoupil poblíž Antverpy usedlost Château de Steen a 5 let nato navždy opustil Rubenshuis i svět živých.
Velice zajímavě architektonicky členitý Rubenshuis sloužil malíři jinak jako poklidný domov a umělecký ateliér po dobu dlouhých a šťastných 25 let. Kromě jeho oslnivých uměleckých děl (zajímavé jsou hlavně jeho soukromé rodinné portréty) v domě lze také v domě obdivovat sbírku mincí a vzácných knižních svazků, které si rád a často Rubens vozil ze svých diplomatických a uměleckých cest po Evropě.
Rubensův dům byl velmi důležitým místem v Antverpách už v samotném 17. století. Kdokoli totiž přijel někdo společensky či politicky významný do města, tak se – pokud samozřejmě byl doma či v ateliéru – u Rubensů zastavil na zdvořilé návštěvě. Na usedlost měli jistě mnoho dobrých vzpomínek i tehdejší Rubensovi spolupracovníci (např. Jan Brueghel starší, který domalovával zátiší a krajiny) a jeho učedníci jako např. mladičký Anthony Van Dyck, který dychtivě vzhlížel ke svému mistrovi Rubensovi.
V roce 1937 je dům zakoupen městem Antverpy, které se pouští do jeho nákladné rekonstrukce a za dalších 9 let se z něho stává oficiálně Rubensovo muzeum, které můžete dokonce navštívit i zadarmo, když se sem vydáte každou poslední středu v pomalu končícím měsíci.
Další významným otiskem umělce v jeho Antverpách (sedí na ně dobře i jméno Rubensovo město, ihned pochopíte proč), tak jsou 4 slavné obrazy: Vztyčení kříže, Snímání z kříže, Zmrtvýchvstání Krista a Nanebevzetí Panny Marie v největší gotické katedrále na území Belgie a Holandska.
Za zajímavý fakt můžeme označit i to, že gotická katedrála Onze-Lieve-Vrouwkathedraal (Katedrála Panny Marie) uprostřed centra Antverp byla dostavěna pouhé půlstoletí před narozením vlámského malířského génia. Vstupné je do ní 5 euro, děti do 12 let to mají „free“. Katedrála se nalézá u hlavního tržiště Grote Markt, kde si můžete mimojiné dobře prohlédnout renesanční radnici a dobře zachovalé fasády cechovních domů své epochy.
Dalších 10 unikátních Rubensových děl můžete také v Antverpách najít v tiskařském muzeu Plantin-Moretus (25 min pěšky od domu umělce), které je pro dokonce i na seznamu památek UNESCO.